Mijn Surinaamse leventje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu Mijn Surinaamse leventje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu

Mijn Surinaamse leventje

Blijf op de hoogte en volg Francien

26 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is nu dinsdagavond en het is voor het eerst dat Rosa en ik een avond niet op pad gaan, dus hoog tijd om mijn eerste indrukken en belevenissen met jullie te delen!

Na een beetje vertraging, wat trammelant bij het inchecken van de koffers (Rosa moest nog vijf kilo dumpen :p) en een vlucht die toch wel erg lang duurde zijn we vrijdagavond rond tien uur lokale tijd geland in Suriname. Eenmaal uit het vliegtuig gestapt word je gelijk overspoelt door de warmte en het uitzicht. Het is een vliegveld(je) dat wordt omringt door bomen, je waant je gelijk in de jungle: dan dringt het pas echt tot je door dat je je aan de andere kant van de wereld begeeft.. De paspoort controle ging vrij vlot, de koffers lagen al snel op de band en een taxi hadden we al geregeld dus we waren snel op weg naar Paramaribo. Ik keek me ogen uit tijdens dit ritje! Het verkeer is erg chaotisch en er wordt constant getoeterd door automobilisten. Het was erg druk in de stad want bijna iedereen leeft buiten. Eenmaal aangekomen op de Gongrijpstraat werden we ontvangen door Adiel, onze huisbaas, die heeft ons gelijk een hele tour over het terrein gegeven. Voor ons gevoel was het al vijf uur in de ochtend en we wilden het liefst ons bedje in duiken maar dat ging niet voordat alle regels waren doorgenomen… :l Dit ging ook nog eens in een heerlijk Surinaams tempootje (lees: heel langzaam, hij nam alle tijd!!) Afijn, eventjes doorbijten en toen snel ons bedje in gedoken.

De volgende ochtend hebben we kennis gemaakt met onze andere huisgenootjes. Er verblijven nog drie andere stagiaires en een stel die hier op vakantie is. Dit is een Surinaamse vrouw die gelijk heerlijk voor ons ging koken, super lief!! We hebben even een klein rondje door de stad gelopen en dan ziet alles er toch heel anders uit bij daglicht. We zitten in een leuke straat dicht bij het centrum met een supermarkt om de hoek, ideaal! Het toeteren was nog steeds volop aan de gang maar nu niet alleen in het verkeer maar ook om vrouwen te versieren haha!
Zaterdagavond gingen we met Jolijn, die kende rosa via haar nicht uit Nederland, en haar huisgenoten eten in Blauwgrond. Dat is een Javaanse buurt die bekend staat om het heerlijke eten! En niet voor niets, het wat echt verrukkelijk, een groot bord vol met, verrassend, rijst en kip, en kousenband. Verder het weekend rustig aan gedaan want maandag zou onze eerste stagedag al zijn!

We wisten eigenlijk niet zo goed wat we moesten verwachten, we hadden met onze begeleidster Loes Trustfull contact gehad en werden om tien uur op stage verwacht. Schooltelevisie is onderdeel van het Ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling en bevindt zich daar op een speciale afdeling. We werden ontvangen door Lisa, ook een Nederlandse stagiaire die daar voor drie jaar aan de slag gaat. We hebben kennis gemaakt met alle collega’s, ze zijn allemaal heel erg aardig en er hangt een hele leuke sfeer☺ We hebben toen samen met onze begeleidster Loes onze werkzaamheden voor de komende tijd besproken. We zullen een productie maken waarbij we het huidige gebruik van internet op basisscholen in kaart gaan brengen. Dit filmpje is bedoelt om een beeld te schetsen hoe de huidige situatie eruit ziet en in hoeverre er gebruik van internet wordt gemaakt of gemaakt zou kunnen worden binnen het onderwijs. Ter oriëntatie en kennismaking van de doelgroep van schooltelevisie hebben we woensdag, donderdag en vrijdag scholen bezocht en meegelopen in de klassen om kennis te maken met het Surinaamse onderwijs. We hebben in veel verschillende groepen mogen mee lopen. De kindjes zijn echt zo schattig! & het flirten met stagiaires, wat hier aan de orde van de dag is, begint al op jonge leeftijd… plaatsgenomen in groep drie word ik verwelkomt met een dikke vette knipoog van een jongetje van zes, haha! Het was wel heel apart om te zien dat de meeste klassen super groot waren en veel klaslokalen werden afgescheiden met een laag muurtje of kasten. Dit zorgde ervoor dat het super rumoerig was en dat de kinderen snel werden afgeleid.. Donderdag waren we op een wat meer ‘bedeelde’ school en dacht de docente dat wij pabo studenten waren en vond het wel een goed idee als we spontaan een lesje zouden geven aan de kinderen. We hadden van die dag ervoor gemerkt dat die kinderen helemaal gek zijn van de camera dus na een korte uitleg over onze werkzaamheden bij Schooltv hebben we de kinderen kennis laten maken met de camera, dat vonden ze allemaal prachtig! En het was voor ons ook heel leuk om te doen!!

Verder hebben we afgelopen week fietsen gehuurd (daarna gelijk op de fiets naar stage gegaan, dit was echter niet zon succes.. ze hebben hier namelijk geen fietspaden en de wegen worden vaak onderbroken door grote gaten en ze rijden hier natuurlijk links was nog vaak genoeg zorgt voor iets te spannende momenten!) ook hebben we kennis gemaakt met het Surinaamse uitgaansleven en een soort ceremonie bezocht waar alle culturen uit Suriname zichzelf presenteerden. De Javanen deden een soort dans waarbij het leek alsof ze helemaal in trans waren, we zijn er nog steeds niet uit of het spel was of dat ze zich werkelijk in wat hogere sferen begaven.. En er werd een hele indrukwekkende show met vuur gegeven. Dit werd namelijk letterlijk opgegeten door iemand, heel bizar!
Zondag hebben we een fietstocht door het district Commewijne gemaakt. Jopie, onze fietsverhuurder, had zijn eigen fietstocht georganiseerd. We dachten dat we op pad gingen met een groep stagiaires maar dit bleek niet het geval! Er stond een groep ‘senioren burgers’, zoals ze zichzelf noemden, op ons te wachten.. We waren de enige twee stagiaires die mee gingen.. oeps haha! Dus daar gingen we, op de fiets met het plaatselijke voetbalelftal van Jopie op weg naar oude plantages, geweldig!!

De tijd vliegt hier echt voorbij, we hebben al veel leuke mensen ontmoet en er staan al veel leuke tripjes, feestjes, salsa en kickboks lessen in de planning! Ik kan jullie nog veel meer vertellen maar denk dat dit voor nu wel even genoeg is!

ps. ons adres:
Gonggrijpstraat 49, Paramaribo (ze doen hier niet aan postcodes ;)

Liefs uit Paramaribo

• 26 Februari 2014 - 08:07

Lex Griffioen:

Heel leuk om te lezen Francien! Fijn dat je er zoveel foto's bij hebt, we beleven het een beetje mee! Wie schrijft die blijft, dus een regelmatig verslag graag!

• 26 Februari 2014 - 08:31

Francien Griffioen:

geweldig verhaal Francien! Klinkt erg leuk Suriname.
    heb veel plezier daar!
    Gr Francien

• 26 Februari 2014 - 08:49

Elja:

Leuk eerste verhaal! Superfoto's ook.

Enne, luisteren naar je paps ;). Dus tot je volgende verslag :).

X Elja

• 26 Februari 2014 - 09:09

Lia:

Wat een leuk verhaal, fijn om een beetje de sfeer te proeven. Klinkt goed allemaal.
    xx Rinus & Lia

• 26 Februari 2014 - 16:57

Annelies:

Frannie! Zo leuk om te lezen haha, ben nu echt jaloers, vooral die eerste golf warme lucht als je uit het vliegtuig stapt aaaaah! Fijn dat het allemaal zo goed gaat en leuk is!! Dikke kus!

• 26 Februari 2014 - 16:58

Annie:

Hee ik zie nu pas dat je ook foto's hebt bijgevoegd!! Super leuk!

• 26 Februari 2014 - 17:40

Marjo De Keijzer:

Leuk Frannie,
    Fijn je verhaal te lezen. Geniet ze. Maak er wat van... Laat je versieren :) Liefs, Marjo

• 26 Februari 2014 - 18:32

Marleen:

Heer Frannie! Erg leuk je belevenissen te lezen,leuke foto's ook! x Marleen

• 03 Maart 2014 - 13:13

Mijs:

Frannieee! Leuk om te lezen hoor. En heet jullie stagebegeleider nou serieus Trustfull van haar achternaam? Haha! Veel plezier en tot skyps! xxKus
    groetjes van m'n ouders!

• 10 Maart 2014 - 22:00

Jan J Dijkstra.:

Francien,
    Het is interesant je verhaal te lezen, mijn buurmeisje is vorig jaar daar geweest als dokter stage en heeft enorm genoten.
    Woensdag vieren we Wiegert Kistemaker zijn verjaardag in de ADOS kantine,en je opvolger Chantal doet het goed.Francien heel veel plezier in Paramaribo (suriname) en mocht je nog tijd overhebben ik reserveer een A 4 voor een verhaal van jouw in ons clubblad.in Mei.
    Sportgroetend,
    Jan J Dijkstra.

• 14 Maart 2014 - 16:34

Oma Klaske:

Wat is dat leuk dat wij op deze manier iets van jou leventje mee kunnen maken. In gedachten ben ik even bij je, maar ik mis je wel. doei doei

• 18 Maart 2014 - 19:14

Nikki:

Klinkt goed Fran!! :) have fun!