No stress, alles op z'n tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu No stress, alles op z'n tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu

No stress, alles op z'n tijd!

Blijf op de hoogte en volg Francien

15 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Mijn vorige verslag is alweer eventjes geleden en het is hoog tijd voor een nieuwe update! We zijn al goed ingeburgerd in het Surinaamse leventje, we kennen geen haast, alles op z’n tijd, no stress! Zo zijn de laatste weken ook echt verlopen. Waar mijn vorige verslag in het teken stond van de onvergetelijke trip kan ik jullie nu wat meer vertellen over de dagelijkse gang van zaken hier in Paramaribo en om te beginnen bij onze stage.

We hadden bij aankomst al snel een fiets geregeld bij onze vriend Jopie met het goede voornemen om elke dag sportief op de fiets naar stage te gaan.. dit ging in het begin nog best goed maar de smoesjes ’s ochtends zijn er toch een beetje ingeslopen.. “Zie je die donkere wolken?”, “mijn band is zacht”, “we komen echt te laat als we nu nog moeten fietsen”, “het is te warm om vanmiddag terug te fietsen”, “Ik heb een jurkje aan” en zo kan ik er nog een heleboel opnoemen…. Dus we zijn ondertussen niet meer onbekend bij het plaatselijke taxibedrijf!

Tijdens stage zijn we door een hele lieve collega meegenomen naar haar geboorteplaats Saramacca in het binnenland. Hier hebben we een schooltje bezocht en met een paar lesjes meegelopen. De school viel alles mee, het was ten opzichte van het dorp erg ontwikkeld en het zag er heel gezellig uit. We waren eigenlijk positief verrast, het was ons vaak gezegd dat de scholen in het binnenland kwalitatief achter zijn gebleven maar wij hebben scholen in Paramaribo bezocht die er minder goed aan toe waren.. We merkten wel dat de kinderen heel anders op ons reageerden. Vooral bij de kleuters merkte je dat ze niet vaak een blanke hadden gezien en ze wilden ons allemaal aanraken en aan onze haren zitten. Verder hebben zijn we met open armen ontvangen door de familie van onze collega en mochten we heerlijk fruit uit eigen boomgaard meenemen!

Voor ons item hebben we opnames gemaakt op de Sweetschool. Deze school staat in een buitenwijk van Paramaribo en heeft onlangs door een groot bedrijf een computerlokaal gesponsord gekregen. In eerste instantie denk je wat een geweldig initiatief maar er zitten toch wel wat kanttekeningen aan hebben we gemerkt. Het lokaal is bijvoorbeeld niet beveiligd en de school is bang dat de computers gestolen worden.. Maar om het lokaal te beveiligen is een grote uitgave.. ze proberen er igg nu zoveel mogelijk van te genieten en je ziet dat de kinderen het geweldig vinden om via de computer kennis te maken met de leerstof. Voor ons is het niet meer weg te denken dat je informatie opzoekt op de computer of eventjes snel via je telefoon maar er waren nu genoeg kinderen van rond de 12 jaar die niet wisten hoe ze überhaupt een muis moesten vasthouden..

Ik schrijf dit verhaaltje nu trouwens vanuit een andere kamer.. we zijn inmiddels verhuisd van twee aparte studio’s naar een grotere waar we samen in verblijven. Ik moet zeggen dat we hier stiekem beiden toch wel een klein beetje van baalden het is toch lekker om je eigen plekje te hebben, maar het gaat ons prima af! We beginnen elkaars trekjes al over te nemen, ik stoot ineens mijn teen 100 x tegen dezelfde tafel (sorry rosa dit komt van jou hihi) we hebben steeds vaker dezelfde uitspraken en in gezelschap hoeven we elkaar maar aan te kijken en dan weten we genoeg haha

Door de week gaan we na onze stage vaak even een Surinaamse powernapje doen om ‘s avonds weer fris en fruitig naar dansles te gaan. Onze salsacursus 1 is inmiddels binnen en we zijn vol goede moed aan niveau 2 begonnen! Ook (willen) we drie keer in de week een rondje hardlopen.. zoals gister ook het geval was: samen met Jolijn en Tessa gingen we een rondje door de prachtige cultuurtuin waar altijd veel mensen aan het trainen zijn. Die avond was het een beetje regenachtig dus iets minder druk bezocht.. we hadden een rustig loopje totdat we uit de verte een scooter aan hoorde komen. Ik dacht nog, huh wat moet scooter hier dit rondje leidt nergens heen.. maar afijn wij lopen stug door. De scooter passeert ons en verdwijnt uit het zicht. Maar je raadt het al, 100 meter verder heeft de desbetreffende bestuurder eventjes een pauze genomen en dacht he wat een knappe dames. We renden langs en er was een ‘interessant’ tafereel gaande………….. al gillend hebben we het snelste rondje ooit gelopen.

In het weekend hebben we een dolfijnentour gedaan en hebben we in de Suriname-rivier gevist. Dit was een groot succes. Ik had een piranha aan de haak geslagen en we mochten zelf vier vissen mee nemen naar huis. “Gewoon schubben eraf halen, ingewanden eruit, filetje snijden en voila je vis is klaar” oke dat kunnen we wel dachten we…. Nouuu dit werd een hele operatie in de keuken we vinden nog steeds af en toe een schubbetje in een hoekje :s maar we aten die avond vis! Verder zijn onze weekenden gevuld met veel leuke feestjes. Oa een Surinaams festival, voetjes in het zand en schudden met die billen;) poolparty’s, groot feest in het stadion, huisfeestjes, salsa-avondjes, havana en ga zo maar door!! Kortom, het is hier genieten!

Zaterdag komen mijn lieve paps en mams op bezoek! Super veel zin om ze te zien en ze hier alle mooie dingen te laten zien! Er staat al gelijk een tripje naar het binnenland op de planning maandag dus het begint goed :D

Lobi xxxxx

• 15 April 2014 - 16:39

Samantha:

Het klinkt allemaal zo leuk! Geniet er nog maar lekker van daar :) X

• 15 April 2014 - 17:42

Hans Snel:

Wat naar hè allemaal, maar ik kijk al uit naar je terugkomst.
    Geniet er nog even van tot gauw.

• 15 April 2014 - 23:55

Floor:

Super leuk frannie om weer allemaal te lezen!! Wat maken jullie veel leuks mee maar zo te lezen genieten jullie ook van de alledaagse activitieeees. Enjoy girlss! XOXO

• 16 April 2014 - 17:51

Marjo De Keijzer:

He Frannie,
    Eindelijk weer een teken van leven :) Leuk!!!! Kussie!
    Tante Marjo

• 18 April 2014 - 11:14

Anna En Arie:

Geweldig om al je verhalen te lezen!
    Geniet nog even lekker en heel veel plezier met je paps en mams daar!

Liefs

• 20 April 2014 - 15:07

Jan J Dijkstra:

Beste Francien,
    Weer een heel leuk stukje van je uit Suriname.Vanuit Holland wens ik je nog een hele leuke tijd.
    In Holland is het Nu Pasen. en in Surinam ook een paashaas????

• 08 Mei 2014 - 18:47

Je Sista:

Yooo lieve sis, top verhaaltje!!!! Heb heel veel zin in volgende week donderdag!!! Geniet nog van alle leuke ddingen en tot snel!!! Liefs kusjes Jopie