Aapjes kijken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Blijf op de hoogte en volg Francien

20 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

De eerste maand in Suriname is een feit.. & wat vliegt de tijd snel voorbij!

Ik ben dit weekend op een geweldig mooie trip naar het tropische binnenland geweest samen met een super leuke groep van 13 man. De Raleighvallen was de naam van het natuurreservaat waar we verbleven en hier zijn heel veel mooie watervallen te vinden. We hebben tijdens deze trip de Voltzberg beklommen. We zagen eruit als een stel ontdekkingsreizigers.. afritsbroeken, sokken erover, flinke stappers, stok in de hand kortom jungleproof!! Tijdens de tocht zijn we bekogeld door een familie brutale slingerapen, hebben we slangen gespot, zijn we getroffen door gigantische tropische regenbuien en moesten we onze weg vinden door de jungle maar het was het allemaal waard, wat een uitzicht!! We stonden uitgeput op het puntje van de berg uitkijkend over de jungle van Suriname met op de achtergrond het geluid van brulapen, heel gaaf!!

We verbleven drie nachten in een mooi complex op een eilandje met uitkijk over de watervallen. Wanneer je je bed uitkwam werd je verwelkomd door doodskopaapjes die door de bomen slingerde en nam je een duik in het water tussen de piranha’s en kaaimannen.. ‘ze doen je niks zolang je niet bloed, je kunt gewoon zwemmen’ (slik) :I Dit heeft toch wel voor vele paniekmomentjes gezorgd als je iets aan je kleine teen voelde knagen… maar zo stoer als we zijn, overdag en snachts zijn de duiken genomen ;) Het resort werd gerund door de Raleighboys, een groep inheemse mannen met voornamelijk dreads in hun haren, en die hebben de laatste avond hun traditionele muziekkunsten aan ons laten horen! Volgens mij was dit toch wel een iets wat grappige vertoning.. donkere mannen met teveel ritme gevoel en een stelletje gekke blanken die op die muziek (proberen) te dansen..

Ondertussen loop ik hier natuurlijk ook stage, je zou het bijna vergeten :P Ons eigen project begint al aardig vorm te krijgen en de eerste opnames zijn gemaakt. We hebben op het kinderboekenfestival kinderen geïnterviewd en schooltelevisie een beetje meer onder de aandacht proberen te brengen. We hadden hiervoor hele leuke shirts laten maken met het logo erop, staat toch een stuk professioneler! We zijn onverwachts ook gevraagd om mee te helpen met het maken van een filmpje voor de Inktaap, een literatuurprijs die wordt uitgereikt door kinderen vanuit Nederland, Vlaanderen, Curaçao en Suriname die volgende week wordt uitgezonden in Rotterdam. Het eindresultaat mag er wezen en het was erg leuk om te doen!

Maandag was het een nationale feestdag in Suriname, het was namelijk Holi Phagwa. Dit is een feest waarbij de overwinning van het goede op het kwade wordt gevierd en iedereen elkaar gaat bekogelen met gekleurd poeder. We waren gekleed in het wit voor het beste gekleurde resultaat! Zie de foto’s, ik zag eruit als een gespikkelde kameleon en Rosa als een Avatar haha te mooi

Rosa is gister 21 jaartjes oud geworden en ik heb haar getrakteerd op een etentje en blij verrast met een cadeautje wat we met de meiden in Nederland al hadden geregeld!

Oja Ik heb ook nog waterkip gegeten, beter bekend als kaaiman :I:I echt een aanrader;)

Liefs en knuffels van mij

Ps. Ik wil iedereen nog eventjes bedanken voor het ‘koffertje’ die ik mee mocht nemen naar Suriname want daar heb ik deze super gave trip door kunnen doen! Thanks allemaal! :D

• 20 Maart 2014 - 20:35

Maartje:

Klinkt fantastisch die trip en wat gaat het snel hè! Kus Maart

• 20 Maart 2014 - 20:39

Oudste Zus:

Klinkt weer fantastisch fran! Stikjaloers zijn we :)

• 21 Maart 2014 - 08:12

Monique:

lieve schat
    wat geweldig om te lezen, fijn dat jullie zo genieten.Ik ben supertrots op je !
    dikke knuffel vanuit Hoorn

• 21 Maart 2014 - 08:56

Elja:

Sluit me aan bij je oudste zus, jaloers :).
    Maar geniet vanuit (het nu weer regenachtige en herfstige) Nederland met je verhalen mee hoor!

• 28 Maart 2014 - 18:38

Lia:

Dat klinkt allemaal wel heel erg goed. Veel plezier nog, maar dat hoeven we niet te zeggen ;-) x