Bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Francien Griffioen - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Francien

07 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Op zaterdag 19 april zijn mijn lieve paps en mams in Suriname aangekomen. Na twee uur wachten op Zanderij kwamen ze de hal in, opgewacht langs een soort rode loper met een horde zenuwachtige stagiaires die allemaal hun ouders aan het opwachten waren (waaronder ikzelf, wat was ik blij om ze weer te zien!). Ze hadden een leuk huisje waar ze verbleven, mét zwembad! waar ik natuurlijk ook erg van heb kunnen genieten! Er was geen tijd om echt bij te komen want zondagmorgen haalde ik ze met de taxi op om een boottocht te gaan maken. Het weer werkte die ochtend alleen niet echt mee.. de tropische buien hielden niet op maar onze bootsman zei dat het wel weer zou opklaren dus we zijn toch in het bootje gestapt. En gelukkig, na een klein uurtje braken de wolken open en kwam het Surinaamse zonnetje tevoorschijn. We hebben die dag dolfijnen gespot: Pa heeft de meeste alleen door zijn lens gezien, hij heeft (geprobeerd) een foto te maken, dit blijkt bijna een onmogelijk opgave, maar hij moest en zou er eentje op beeld krijgen! Hierna zijn we naar een oude plantage geweest genaamd Rust en Werk. Hier hebben we een hele leuke rondleiding gekregen van een Javaanse man die op de plantage woont. Hij had een heel leuk huisdier waar we mee op de foto mochten, zie de foto’s :I Hierna hebben we heerlijk gegeten bij Frederiksdorp. Nog even langs Fort Nieuw Amsterdam gegaan en toen weer in het bootje richting huis. Kortom, super leuke eerste familiedag!!

Die avond zijn we allemaal vroeg in bed gedoken want ook voor maandag en dinsdag was het programma al volgepland. Een trip naar het binnenland van Suriname: Browsnberg en Ston Island. Ston Island ligt aan het Brokopondomeer, oftewel het Stuwmeer. Dit meer hebben ze in de jaren ’60 vol laten lopen om energie op te wekken. Dit was eerst nog gewoon dicht begroeide jungle en daar zie je nog veel van terug. Er steken namelijk heel veel oude afgestorven boomstammen uit het water, beetje een spookachtig gezicht maar heel indrukwekkend! We hebben daar een wandeling naar brownsberg gemaakt met onze typisch Surinaamse gids, Boikie. Na de tocht hebben we nog een heerlijke duik genomen in het meer om vervolgens de hengels erbij te pakken en visjes aan de haak te slaan. Rosa en ik waren al een tijdje bezig zonder resultaat. Pa komt aanlopen en ik geef de hengel eventjes over om wat drinken te pakken en wat denk je, hij heeft hem nog geen drie seconden in zijn handen en jahooorrrrr een dikke vette piranha aan de haak!! Hij glunderde van oor tot oor en we hebben dit natuurlijk de hele avond nog aan moeten horen… hahah

Die avond hebben we een heerlijke maaltijd van onze kokkin gehad en hebben toen na de nodige djogo’s ons bed opgezocht. Rosa en ik konden in een bedje slapen maaarrr er waren ook nog hangmatten vrij bij de crew.. Daar zijn wij natuurlijk gaan liggen! We werden wakker gemaakt van het geluid van brulapen die langs het meer wonen. Als je het nog nooit hebt gehoord klinkt het meer als hevige windstoten die over je dak heen razen, heel apart! Die tweede dag hebben we een boottocht over het meer gemaakt. Hier hoorde je heel veel getik van boomtoppen die langs de onderkant van de boot gingen. Nog even ons hengeltje op het meer uitgegooid. Dit keer met meer resultaat, een tweede piranha en een tijgervis! Daarna hebben we nog goudzoekers in actie gezien, zelf natuurlijk ook nog even de grond onderzocht, helaas zonder resultaat…

Die week hebben we verder genoten van duikjes in het zwembad, heerlijke maaltijden, verschillende avondjes uit onder het genot van lekkere coctails en parbootjes, karaokenights, en onze vaste salsa avond in ‘t Vat waar we tot de late uurtjes hebben gedanst! De Arubaanse bachata moves waren de oudjes nog niet verleerd dus die deden gewoon mee midden op de dansvloer, geniaal! Ook Koningsdag is niet helemaal aan ons voorbij gegaan want jawel de enige echte Dijk trad zaterdag avond op in Paramaribo om het Nederlandse volk, en enkele Surinamers, toch even in de Hollandse stemming te brengen! Dus dat oranje shirt kon gewoon aan, en de voetjes van de vloer!

Donderdagmiddag zijn we nog naar Metapica geweest. Dat is een plaatsje helemaal bovenin Suriname aan de Atlantische oceaan waar we de bevalling van een reuze schildpad hebben meegemaakt. Om op dit plekje te komen moesten we in een korjaal, een hele smalle boot, door het moerasgebied en de mangroves varen. Dit was nogal een heftige tocht. De Bootsman had de vaart er goed in en ho maar dat hij rustig door de bochten ging! We waren blij dat we waren aangekomen maar we moesten niet denken aan die avond want we moesten die nacht diezelfde tocht weer terug in het donker :I slik.. Maar eerst de schildpadden! Wat een belevenis, we hebben meerdere schildpadden gezien. Het zijn echt reusachtige beesten en lijken nog uit de prehistorie te komen. Ze graven eerst een hele diepe kuil en gaan daar dan bovenop zitten om vervolgens tussen de 60 en 80 eieren te ‘werpen’. Dit is letterlijk werpen, elke 5 seconde poept het beest er een ei uit. Als hij klaar is gooit hij het gat dicht en verdwijnt weer terug in de zee. Dit was heel gaaf en bizar om van zo dichtbij mee te maken!

En dit allemaal in de eerste week, wat een levensgenieters haha! De week erna zijn ze nog langs onze stage geweest om eventjes rond te kijken. We vonden het toch wel leuk om nog een keer het binnenland in te gaan dus hebben rosa en ik onze stagebegeleidster heel lief aangekeken om nog twee daagjes vrij te vragen.. en jahoor woensdag vertrokken we naar Isadou, een eilandje aan de boven Suriname rivier waar we drie dagen hebben vertoeft! Dit was ook fantastisch. We hadden allemaal een klein huisje op een eiland midden in de stroomversnelling van de rivier. Hier kon je heerlijk in zwemmen. We hebben hier een traditioneel dorpje bezocht, dat is toch wel even een reality check als je ziet hier die mensen daar leven.. poeh.. Nou je moet de foto’s maar even bekijken om te zien wat we daar nog meer zijn tegen gekomen, vond vooral moeders erg leuk! Sliep als een roosje;)

Toen waren de twee geweldige weken toch voorbij, die hebben we nog even goed afgesloten bij ons favoriete restaurant zus en zo! Voor ons voelde dit ook als een kleine vakantie na al die uitstapjes die we hebben gemaakt maar we zijn hier natuurlijk eigenlijk voor de stage.. haha maar dat houd ik kort, het gaat prima, project is af, nog de laatste puntjes op de i en hij kan de lucht in! ;) Nu gaat het laatste weekje van Rosa en mij ook alweer in. Er komt toch echt een eind aan dit geweldige avontuur.. Nog even volop genieten, dit weekend nog een laatste tripje gepland naar Bigi Pan met onze super leuke vriendengroep! Natuurlijk nog even alle feestjes meepakken en onze collega’s verwennen met een heerlijke boterkoek, zijn ze helemaal weg van haha!

Tot snel allemaal, LOBI

• 07 Mei 2014 - 23:51

Willie:

Hee fran
    Superleuk om weer te lezen gaaf hoor allemaal en die fotos zeggen meer dan genoeg! Heel veel plezier je laatste dagen tot snel!
    Xxx willemijn

• 08 Mei 2014 - 07:51

San:

Ej frannie, super bedankt voor de kaart. Prachtige verhalen ook, heb de foto's bij pap en mam gezien echt mooi! Tot volgende week!

• 08 Mei 2014 - 08:19

Elja:

Geniet nog van je laatste week! Mooi verhaal weer (ga zo de foto's kijken ;-) ).

Trouwens grappig, iemand anders die ik ken heeft ook in Su gezeten, ook stage gelopen (heel ander beroep/richting hoor!), maar las zelfde activiteiten en zelfs Zus & zo is regelmatig voorbij gekomen! Zij heeft van september tot maart daar gezeten, was tot afgelopen dinsdag weer voor 3 weken terug voor vakantie.

• 08 Mei 2014 - 18:24

Daddyo:

wat was het leuk en gezellig hé! en zo lekker warm... prima stukje weer geschreven!
    Nog een week en dan is dit mooie avontuur voorbij. Geniet van de laatste dagen, en we houden van je! kus pa

• 08 Mei 2014 - 18:26

Francien:

Geweldig verhaal francien! Ik ben jaloers